
Szanowni Państwo,
jeśli chcieliby Państwo uzyskać poradę jak tworzyć i dbać o archiwum rodzinne lub też zastanawiają się Państwo nad przekazaniem dokumentów dotyczących historii rodziny do archiwum państwowego, aby służyły historykom, a może znaleźli Państwo dokumenty, które posiadają wartość historyczną i zasługują na trwałe zachowanie, prosimy o kontakt z nami.
Archiwum Państwowe w Poznaniu – Wiktoria Kasińska (tel. 61 852-46-01 wew. 37; adres e-mail: wkasinska@poznan.ap.gov.pl); – osoby zatrudnione lub pełniące dyżury popołudniowe w Pracowni Naukowej (tel. 61 852-46-01 wew. 39);
Archiwum Państwowe w Poznaniu Oddział w Gnieźnie – Grzegorz Konieczka – Kierownik Oddziału (tel. 61 426-18-17; adres e-mail: gkonieczka@poznan.ap.gov.pl); – osoby zatrudnione lub pełniące dyżury w Pracowni Naukowej (tel. 61 426-18-17; adres e-mail: gniezno@poznan.ap.gov.pl);
Archiwum Państwowe w Poznaniu Oddział w Koninie – Piotr Rybczyński – Kierownik Oddziału (tel. 63 242-92-77; adres e-mail: prybczynski@poznan.ap.gov.pl); – osoby zatrudnione lub pełniące dyżury w Pracowni Naukowej (tel. 63 246-71-32; adres e-mail: konin@poznan.ap.gov.pl);
Archiwum Państwowe w Poznaniu Oddział w Pile – Maciej Kamiński – Kierownik Oddziału (tel. 67 349-16-08; adres e-mail: mkaminski@poznan.ap.gov.pl); – osoby zatrudnione lub pełniące dyżury w Pracowni Naukowej (tel. 67 349-16-09; adres e-mail: pila@poznan.ap.gov.pl).
Zadajecie sobie czasami pytania, co w czasie wielkich wydarzeń historycznych robiła wasza rodzina, jak żyła, czy brali w nich udział i jak wielka polityka wpłynęła na ich los? Archiwum rodzinne może pomóc udzielić na nie odpowiedzi. Z filmów dowiecie się jak dbać o rodzinne pamiątki, odkrywać je na nowo i stworzyć swoje własne, unikatowe domowe archiwum.


Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych dr Paweł Pietrzyk i dyrektor generalny Ministerstwa Edukacji i Nauki Sławomir Adamiec podpisali porozumienie w sprawie wspólnej organizacji konkursu „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje…”. Konkurs jest skierowany do uczniów szkół podstawowych i średnich. Zadaniem uczestników będzie przygotowanie tekstu z elementami pracy badawczej na temat historii rodziny Ulmów lub własnej rodziny pomagającej Żydom w czasie II wojny światowej, opracowanego na podstawie m.in. rozmów (wywiadów) z rodziną, kwerendy w archiwum rodzinnym oraz w Archiwach Państwowych.
Prace konkursowe można nadsyłać do 31 grudnia 2023 na adres: ndap@archiwa.gov.pl
Szczegóły dostępne tutaj.
Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych dr Paweł Pietrzyk zapowiedział także rozpoczęcie 3 edycji projektu Archiwa Rodzinne pod nazwą „Archiwa Rodzinne Sprawiedliwych”. W najbliższych miesiącach Archiwa Państwowe w całej Polsce będą kontynuowały ten cieszący się olbrzymim zainteresowaniem społecznym projekt, związany z pielęgnowaniem pamięci o rodzinnych historiach i dbaniem o domowe archiwa.
Jeśli jesteś uczniem szkoły podstawowej z klasy 4-8? Z zainteresowaniem słuchasz rodzinnych opowieści? Zrobisz czasami selfie lub wyślesz snapa, ale uważasz, że stare rodzinne zdjęcia też mają w sobie coś wyjątkowego? Lubisz rozmawiać z bliskimi o dawnych czasach i chcesz twórczo opowiedzieć zasłyszane opowieści? Weź udział w 5. edycji konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”.
Jak to zrobić?
Porozmawiaj z dziadkami i innymi członkami rodziny o losach Waszych przodków. Wspólnie wyruszcie w podróż do minionych czasów.
Zajrzyj do domowych szuflad i na strych, odkrywaj rodzinne pamiątki, zdjęcia i dokumenty. Odwiedź Archiwum Państwowe w Twojej okolicy – tam nasi archiwiści chętnie Ci pomogą.
Skorzystaj też z zasobów bibliotek i Internetu. Zgromadzone informacje połącz w spójną historię. Stwórz własne drzewo genealogiczne i opracuj projekt edukacyjny w formie prezentacji pod opieką swojego nauczyciela.
Jesteś nauczycielem szkoły podstawowej w klasach 4-8 ?
Zostań opiekunem merytorycznym projektu edukacyjnego. Pomóż swoim uczniom w opracowaniu drzewa genealogicznego i pozostałych elementów pracy konkursowej. Twoje wsparcie i doświadczenie są kluczowe – to Ty odpowiadasz za projekt na etapie szkolnym i wyłącznie Ty możesz zgłosić go do dalszych etapów konkursu.
Ty odpowiadasz również za innowacyjne wykorzystanie projektu podczas zajęć lekcyjnych. Zorganizuj ciekawe zajęcia z innowacyjnym wykorzystaniem powstałej pracy i pomóż uczniom zdobyć dodatkowe punkty. Do prezentacji konkursowej dołącz opis tych zajęć, ich efektów oraz korzyści, jakie przyniosły uczniom.
Kategorie wiekowe
Tegoroczna edycja konkursu przeprowadzona zostanie w dwóch kategoriach wiekowych:
- uczniowie klas 4-6
- uczniowie klas 7-8
Praca uczniów klas 4-6 ma zawierać:
- drzewo genealogiczne (wykres) rodziny ucznia, wykonane dowolną techniką plastyczną lub wygenerowane w dowolnym programie komputerowym (format pdf) lub w obu wersjach (każda z wersji drzewa jest punktowana oddzielnie);
- opis drzewa genealogicznego z podaniem danych biograficznych (np. daty urodzeń, zgonów, zawartych małżeństw) oraz liczby pokoleń przedstawionych na tym wykresie;
- informację o innowacyjnym sposobie wykorzystania projektu edukacyjnego na lekcji (np. fotografia z zajęć i krótki opis).
oraz nieobowiązkowy, ale dodatkowo punktowany:
- przekaz uzupełniający drzewo genealogiczne, przedstawiający losy rodziny na tle wydarzeń historycznych, możliwe obie wersje przedstawienia losów rodziny, np. opis, nagranie, fotografie lub inna forma.
Praca uczniów klas 7-8 ma zawierać:
- drzewo genealogiczne (wykres) rodziny ucznia, wykonane dowolną techniką plastyczną lub wygenerowane w dowolnym programie komputerowym (format pdf) lub w obu wersjach (każda z wersji drzewa jest punktowana oddzielnie);
- opis drzewa genealogicznego z podaniem danych biograficznych (np. daty urodzeń, zgonów, zawartych małżeństw) oraz liczby pokoleń przedstawionych na tym wykresie;
- przekaz uzupełniający drzewo genealogiczne, przedstawiający losy rodziny na tle wydarzeń historycznych np. opis, nagranie, fotografie lub inna forma;
- odwzorowania cyfrowe dokumentów źródłowych (skany, zdjęcia) wykorzystanych do przygotowania drzewa genealogicznego wraz z opisem ich pochodzenia
- wykaz dokumentów wykorzystanych w projekcie edukacyjnym, wraz ze wskazaniem źródła ich pozyskania (np. archiwum rodzinne, archiwum państwowe, przekaz ustny, portale internetowe) (Zobacz wzór opisu wykazu źródeł (pdf,21 KB),
- informację o innowacyjnym sposobie wykorzystania projektu edukacyjnego na lekcji (np. fotografia z zajęć i krótki opis).
Pamiętaj, aby:
- w prezentacji podać liczbę pokoleń zamieszczonych na Twoim drzewie genealogicznym,
- praca stanowiła jedną całość (plik nie może przekraczać 200 MB) i była przesłana w formie prezentacji (przygotowanej za pomocą programu komputerowego np. PowerPoint lub innego równoważnego),
- prezentacja nie zawierała więcej niż 70 slajdów.
Etapy konkursu – nowość!
W tym roku konkurs składa się z 3 etapów: szkolnego, wojewódzkiego i ogólnopolskiego.
Etap szkolny i złożenie pracy
Pierwszym etapem konkursu jest etap szkolny, który trwa od 9 do 16 marca 2026 r. Na tym etapie uczeń prezentuje swój projekt edukacyjny przed trzyosobową Komisją Szkolną. Komisję i jej przewodniczącego ustanawia dyrektor szkoły/placówki.
Komisja ocenia kompletność zgłoszenia konkursowego oraz prezentację pracy przez ucznia.
Kryteria oceny są zawarte w karcie oceny zgłoszenia (Załącznik nr 4 do Regulaminu).
Szkoła/placówka biorąca udział w Konkursie może zgłosić do etapu wojewódzkiego dowolną liczbę prac spełniających kryteria formalne, które uzyskały wymaganą liczbę punktów.
Po zakończeniu etapu szkolnego nauczyciel – opiekun merytoryczny projektu edukacyjnego wybranego przez Komisję Szkolną przesyła kompletne zgłoszenie konkursowe poprzez formularz zgłoszeniowy.
UWAGA! Formularz będzie aktywny od 17 do 24 marca 2026 r.
Zgłoszenia konkursowe przesłane po 24 marca 2026 r. oraz niekompletne nie będą oceniane.
Pamiętaj o dołączeniu:
- protokołu z posiedzenia Komisji Szkolnej
- karta oceny projektu edukacyjnego etapie szkolnym
- skanu wypełnionej i podpisanej karty zgłoszenia placówki do udziału w projekcie edukacyjnym, zawierającej oświadczenie i zgodę nauczyciela – opiekuna merytorycznego projektu edukacyjnego (Załącznik nr 1 do Regulaminu);
- skanu wypełnionych i podpisanych oświadczeń i zgód rodzica/opiekuna prawnego ucznia (Załącznik nr 2 do Regulaminu Konkursu).
Etap wojewódzki
W 2 etapie wojewódzkie komisje konkursowe wybiorą3 finalistów w każdej kategorii wiekowej, którzy przejdą do etapu ogólnopolskiego. Komisja Wojewódzka może przyznać także wyróżnienia.
Listy finalistów zostaną ogłoszone na stronach archiwów państwowych i kuratoriów oświaty 15 kwietnia 2025 r.
Etap ogólnopolski
W etapie ogólnopolskim Kapituła Konkursu wybierze 16 laureatów: 8 uczniów w kategorii wiekowej 4-6 oraz 8 uczniów w kategorii wiekowej 7-8. Kapituła Konkursu może także przyznać wyróżnienia.
Lista laureatów w etapie ogólnopolskim konkursu zostanie ogłoszona na stronach organizatorów konkursu 20 maja 2025 r.
Terminarz
15.09.2025 – ogłoszenie konkursu
9-16.03.2026 – etap szkolny
17-24.03.2026 – wgrywanie prac przez formularz konkursowy
25.03-15.04.2026 – etap wojewódzki
15.04.2026 – ogłoszenie wyników etapu wojewódzkiego
16.04-20.05 – etap ogólnopolski
20.05.2026 – ogłoszenie wyników etapu ogólnopolskiego
12.06.2026 – gala finałowa
Zapraszamy uczniów klas 4-8 szkół podstawowych i ich nauczycieli do udziału w 4. edycji konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”. Zadaniem uczestników, podobnie jak przy poprzednich edycjach, będzie przygotowanie projektu edukacyjnego z drzewem genealogicznym swojej rodziny.
Założeniem konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” jest zainteresowanie młodzieży tematyką poszukiwań genealogicznych i archiwalnych oraz kulturą i historią lokalnej i państwowej społeczności. Inicjatywa ma uwrażliwić na wartość wspólnego dziedzictwa i pamięci oraz szacunek dla przeszłości. Projekt wpływa także na zwiększenie świadomości o własnej przynależności społecznej i poprawę relacji rodzinnych.
Udział w konkursie „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” jest nie tylko okazją do dobrej zabawy. To również najlepszy dowód na to, że historia naszych małych ojczyzn (wsi, miast i miasteczek) i naszej wspólnej ojczyzny, jednoczy całe rodziny.
Jak wziąć udział?
W konkursie mogą uczestniczyć uczniowie szkół podstawowych z klas 4-8. Zadaniem uczestników jest stworzenie drzewa genealogicznego i opisanie dziejów swojej rodziny na podstawie m.in. rozmów (wywiadów) z bliskimi oraz informacji, dokumentów i zdjęć znalezionych w archiwum rodzinnym i w Archiwach Państwowych.
Tegoroczna edycja konkursu przeprowadzona zostanie w dwóch kategoriach wiekowych:
- uczniowie klas 4-6
- uczniowie klas 7-8
Jak to zrobić?
Spotkaj się z rodziną, porozmawiaj z dziadkami i innymi krewnymi na temat Waszych przodków. Wybierz się razem z nimi w pasjonującą podróż w czasie.
Przeszukaj „zakurzone” domowe szuflady, strychy, „odkryj” domowe skarby, pamiątki, zdjęcia, archiwalne dokumenty. Odwiedź najbliższe Twojemu miejscu zamieszkania Archiwum Państwowe, gdzie możesz skorzystać z rad i pomocy życzliwych archiwistów.
Zajrzyj do bibliotek, przeszukaj zasoby Internetu. Złóż wszystko to, co odnajdziesz, w jedną opowieść. Stwórz swoje drzewo genealogiczne i przygotuj projekt edukacyjny w formie prezentacji pod opieką swojego nauczyciela.
Praca uczniów klas 4-6 ma zawierać:
- drzewo genealogiczne (wykres) rodziny ucznia, wykonane dowolną techniką plastyczną lub wygenerowane w dowolnym programie komputerowym (format pdf) lub w obu wersjach (każda z wersji drzewa genealogicznego jest punktowana oddzielnie),
- opis drzewa genealogicznego z podaniem danych biograficznych (np. daty urodzeń, zawarcia małżeństw, zgonów) oraz liczby pokoleń przedstawionych na tym wykresie,
- informację o innowacyjnym sposobie wykorzystania projektu edukacyjnego na lekcji.
Praca uczniów klas 7-8 ma zawierać:
- drzewo genealogiczne (wykres) rodziny ucznia, wykonane dowolną techniką plastyczną lub wygenerowane w dowolnym programie komputerowym (format pdf) lub w obu wersjach (każda z wersji drzewa genealogicznego jest punktowana oddzielnie),
- opis drzewa genealogicznego z podaniem danych biograficznych (np. daty urodzeń, zawarcia małżeństw, zgonów) oraz liczby pokoleń przedstawionych na tym wykresie,
- przekaz (np. opis, nagranie, fotografie lub inna forma) uzupełniający drzewo genealogiczne, przedstawiający losy rodziny na tle wydarzeń historycznych.
- odwzorowania cyfrowe dokumentów źródłowych (skany, zdjęcia) wykorzystanych do przygotowania drzewa genealogicznego wraz z opisem ich pochodzenia,
- informację o innowacyjnym sposobie wykorzystania projektu edukacyjnego na zajęciach edukacyjnych.
Etapy konkursu i wyniki:
W I etapie wojewódzkie komisje konkursowe wybiorą 3 finalistów w każdej kategorii wiekowej, którzy przejdą do etapu ogólnopolskiego. Komisja Wojewódzka może przyznać także wyróżnienia.
W II etapie Kapituła Konkursu wybierze 16 laureatów: 8 uczniów w kategorii wiekowej 4-6 i 8 uczniów w kategorii wiekowej 7-8. Kapituła Konkursu może przyznać także wyróżnienia.
Listy finalistów zostaną ogłoszone na stronach archiwów państwowych i kuratoriów oświaty 16 kwietnia 2025 r.
Lista laureatów i wyróżnionych w etapie ogólnopolskim konkursu zostanie ogłoszona na stronach organizatorów konkursu do 19 maja 2025 r.
Formularz zgłoszeniowy:
Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie konkursu. Prace prosimy wysyłać do 24 marca 2025 r.
Dwie poprzednie edycje konkursu spotkały się z wyjątkowym zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem uczniów i nauczycieli. W ich efekcie „młodzi genealodzy” postawili swoje pierwsze kroki w obszarze poszukiwań genealogicznych. Jak opowiadali uczestnicy – zamiast „grać w gry na komputerze”, z zafascynowaniem słuchali opowieści babć i dziadków.
Założeniem konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” jest zainteresowanie młodzieży tematyką poszukiwań genealogicznych i archiwalnych oraz kulturą i historią społeczności lokalnej, państwa i narodu, a także uwrażliwienie jej na wartość wspólnego dziedzictwa i pamięci oraz szacunek dla przeszłości. Projekt wpływa na zwiększenie świadomości o własnej przynależności społecznej i na poprawę relacji rodzinnych.
W konkursie mogą uczestniczyć uczniowie szkół podstawowych z klas 4-7. Zadaniem uczestników jest stworzenie drzewa genealogicznego i opisanie dziejów swojej rodziny na podstawie m.in. rozmów (wywiadów) z bliskimi oraz informacji, dokumentów i zdjęć znalezionych w archiwum rodzinnym i w Archiwach Państwowych.
Prace konkursowe można nadsyłać do 24 kwietnia 2024 r. za pomocą formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na stronie konkursu.
Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się pod adresem: https://archiwarodzinne.gov.pl/konkurs
Udział w konkursie „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” jest nie tylko okazją do dobrej zabawy, ale również najlepszym dowodem na to, że historia zarówno w skali mikro, czyli naszych małych ojczyzn (wsi, miast i miasteczek), jak i makro, czyli naszej wspólnej ojczyzny, jednoczy całe rodziny.
Konkurs „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” to wspólne przedsięwzięcie Archiwów Państwowych oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Koordynatorem tegorocznej edycji jest Archiwum Państwowe w Lublinie.
Kontakt dla mediów: wydarzenie@poznan.ap.gov.pl
Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Archiwa Państwowe zapraszają uczniów klas IV-VII szkół podstawowych i ich nauczycieli do udziału w drugiej edycji konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”. Zadaniem uczestników będzie przygotowanie drzewa genealogicznego swojej rodziny. To inicjatywa skierowana do wszystkich uczniów, którzy lubią słuchać historii rodzinnych, oglądać stare fotografie i rozmawiać o przeszłości, a zasłyszane opowieści przedstawiać w kreatywny sposób. Prace konkursowe można przesyłać do 4 maja.

Założenia konkursu
Głównym celem konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” jest poznanie historii i kultury rodzinnej poprzez odkrywanie pamiątek, dokumentów i starych fotografii. W swoich poszukiwaniach młodzi ludzie mogą korzystać z pomocy rodziców, poznając przy tym rodzinne historie i opowieści. Pomocą w przygotowaniu cyfrowego drzewa genealogicznego będą także zasoby Archiwów Państwowych, w których uczniowie znajdą informacje o dalszych członkach rodziny i będą mogli skorzystać z pomocy archiwistów.
Jak to zrobić?
Spotkaj się z rodziną, porozmawiaj z dziadkami i innymi krewnymi na temat Waszych przodków. Wybierz się razem z nimi w pasjonującą podróż w czasie.
Przeszukaj „zakurzone” domowe szuflady, strychy, „odkryj” domowe skarby, pamiątki, zdjęcia, archiwalne dokumenty. Odwiedź najbliższe Twojemu miejscu zamieszkania Archiwum Państwowe, gdzie możesz skorzystać z rad i pomocy życzliwych archiwistów.
Zajrzyj do bibliotek, przeszukaj zasoby Internetu. Złóż wszystko to, co odnajdziesz, w jedną opowieść i stwórz swoje drzewo genealogiczne. Poproś o pomoc w przygotowaniu i przesłaniu pracy swojego nauczyciela.
Jesteś nauczycielem szkoły podstawowej w klasach 4-7 ?
Pomóż swoim uczniom w opracowaniu drzewa konkursowego. Drzewo genealogiczne wraz z dodatkowymi plikami powinno powstawać pod Twoim czujnym okiem.
Jako nauczyciel, dzieląc się swoim doświadczeniem, staniesz się ważnym ogniwem w przygotowaniu pracy. Tylko Ty, jako opiekun swoich podopiecznych, możesz zgłosić gotowy projekt do konkursu.
Praca powinna zawierać:
– drzewo genealogiczne (wykres) rodziny, wykonane dowolną techniką, w formacie pdf lub HTML (np. wygenerowane przez dowolny program komputerowy o tematyce genealogicznej lub wykonane samodzielnie przez ucznia) – jeśli prześlesz dwie wersje drzewa genealogicznego będzie to dodatkowo punktowane,
– opis drzewa genealogicznego z podaniem danych biograficznych (np. daty urodzeń, małżeństw, zgonów), liczby pokoleń i osób przedstawionych na drzewie,
– przekaz (opowieść) przedstawiający kontekst historyczny i dzieje rodu,
– odwzorowania cyfrowe dokumentów źródłowych wykorzystanych do przygotowania drzewa genealogicznego wraz z opisem ich pochodzenia,
bibliografię, czyli wykaz źródeł wykorzystanych w projekcie edukacyjnym, w tym pozyskanych w ramach konsultacji z archiwistą z Archiwum Państwowego, np. publikacji książkowych, adresów stron internetowych, wraz z ich poprawnym zapisem bibliograficznym (np.: Archiwum Państwowe w Łodzi, Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej NMP w Łodzi, sygn. 1, 1818, 1, urodzenie Marianny Kowalskiej, s. 3),
– informację o możliwości innowacyjnego sposobu wykorzystania pracy jako projektu edukacyjnego,
Pliki zawierające odwzorowania cyfrowe dokumentów źródłowych oraz przekaz (opowieść) przedstawiający kontekst historyczny i historię rodzinną, mogą zostać wykonane w formie plików: MP3, MP4, PDF, JPG, TIFF, PowerPoint, HTML. Maksymalna ich liczba nie może łącznie przekroczyć 5 sztuk.
Złożenie pracy
Po przygotowaniu pracy konkursowej złóż ją do 4 maja 2023 r., korzystając z formularza zgłoszeniowego.
Pamiętaj, aby w formularzu podać liczbę pokoleń oraz osób zamieszczonych na Twoim drzewie genealogicznym.
Etapy konkursu i wyniki
Konkurs składa się z dwóch etapów.
W I etapie wojewódzkie komisje konkursowe wybiorą 3 finalistów, którzy przejdą do etapu ogólnopolskiego.
W II etapie kapituła konkursu wybierze spośród nich, 3 laureatów i przyzna 12 wyróżnień.
Finaliści zostaną uhonorowani okolicznościowymi dyplomami oraz nagrodami rzeczowymi ufundowanymi przez Archiwa Państwowe.
Laureaci oraz wyróżnieni uczniowie otrzymają okolicznościowe dyplomy i nagrody rzeczowe ufundowane przez Ministra Edukacji i Nauki.
Listy finalistów zostaną ogłoszone najpóźniej do 31 maja 2023 roku.
Lista laureatów i wyróżnionych uczniów zostanie ogłoszona do 30 czerwca 2023 roku.
Regulamin konkursu do pobrania

Rusza konkurs „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” skierowany do uczniów klas VI szkoły podstawowej. Zadaniem uczestników będzie stworzenie cyfrowego drzewa genealogicznego swojej rodziny w aplikacji konkursowej „Cyfrowe Drzewo Genealogiczne”. Zgłoszenia można przesyłać do 4 maja br. (termin wydłużony).
Założenia konkursu
Głównym celem konkursu „Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna” jest poznanie historii i kultury rodzinnej poprzez odkrywanie pamiątek, dokumentów i starych fotografii. W swoich poszukiwaniach młodzi ludzie mogą korzystać z pomocy rodziców, poznając przy tym rodzinne historie i opowieści. Pomocą w przygotowaniu cyfrowego drzewa genealogicznego będą także zasoby Archiwów Państwowych, w których uczniowie znajdą informacje o dalszych członkach rodziny i będą mogli skorzystać z pomocy archiwistów.
Aplikacja konkursowa „Cyfrowe Drzewo Genealogiczne” dostępna tutaj
W aplikacji konkursowej „Cyfrowe Drzewo Genealogiczne” można tworzyć drzewo genealogiczne, dodawać zdjęcia i opisy członków rodziny oraz gromadzić informacje potrzebne do zgłoszenia w konkursie, a także odnawiać stare zdjęcia. Dostępne w aplikacji narzędzie do koloryzacji obrazu wykorzystuje sztuczną inteligencję opartą na modelu głębokiego uczenia (deep learning). Po wielu godzinach trenowania potrafi przywrócić kolor dowolnemu obrazowi.
Uczestnik powinien przygotować projekt konkursowy w aplikacji pod opieką rodzica i nauczyciela oraz w konsultacji z archiwistami z Archiwów Państwowych.
Zgłoszenia konkursowe
Zgłoszenia przesyła nauczyciel w aplikacji „Cyfrowe Drzewo Genealogiczne” do 4 maja br. za pośrednictwem odpowiedniego formularza.
Listy finalistów zostaną ogłoszone przez komisje wojewódzkie na stronach kuratoriów i Archiwów Państwowych najpóźniej do 31 maja br. Do 30 czerwca br. kapituła konkursu ogłosi na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Archiwów Państwowych listę laureatów i osób wyróżnionych w konkursie.
Laureaci oraz uczniowie wyróżnieni w konkursie (na poziomie ogólnopolskim), a także nauczyciele będący ich opiekunami otrzymają nagrody rzeczowe.
Organizatorami konkursu są Minister Edukacji i Nauki i Archiwa Państwowe, we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.
Szczegóły konkursu i regulamin można znaleźć na stronie Archiwa Rodzinne Niepodległej.
Dyrektor Archiwum Państwowego w Poznaniu w filmach zachęcających do pomocy uczestnikom konkursu:
Archiwa Państwowe rozpoczynają projekt „Archiwa Rodzinne Niepodległej”, którego celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na unikalną wartość rodzinnych pamiątek i aktywne zaangażowanie w świętowanie 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
Przechowywane w domowych zbiorach dokumenty, fotografie, albumy, pamiętniki, rękopisy, afisze, odznaczenia, militaria i inne pamiątki stanowią wyjątkowe świadectwo historii poszczególnych ludzi, rodzin i lokalnych społeczności. Nieraz zapomniane i podniszczone czekają na ponowne odkrycie, na poszukiwaczy rodzinnej historii – Rodzinnych Archiwistów, którzy otoczą je opieką i przywrócą im dawną świetność. Do nich i do wszystkich tych, którzy pamiętają o śladach pozostawionych przez przodków i troszczą się o nie – a chcieliby robić to jeszcze lepiej, skierowany jest projekt Archiwa Rodzinne Niepodległej.

– „Archiwa Rodzinne Niepodległej” to przedsięwzięcie na skalę ogólnopolską mające krzewić kulturę ochrony pamiątek, budzić ducha genealogicznych poszukiwań oraz inspirować do dokumentowania historii rodzinnej i lokalnej – mówi Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych dr Paweł Pietrzyk. – Eksplorowanie świadectw naszej przeszłości i pielęgnowanie tradycji to wyjątkowa przygoda. Zachęcamy do udziału w projekcie każdego zainteresowanego losami własnej rodziny, komu nieobca jest potrzeba kultywowania pamięci o przodkach i dbałości o rodzinne pamiątki.
W 33 archiwach państwowych, które swoim zasięgiem działania obejmują całą Polskę, uruchomione zostały punkty konsultacyjne, gdzie można uzyskać pomoc i fachową poradę na temat sposobów prowadzenia archiwum rodzinnego, w tym zabezpieczenia starych rodzinnych dokumentów i fotografii.
24 września 2019 r. w Warszawie podczas oficjalnej konferencji prasowej wyznaczającej ogólnopolski start projektu nastąpi prezentacja dedykowanej strony internetowej: https://archiwarodzinne.gov.pl/. Udostępniony zostanie tam m.in. poradnik traktujący o tym, jak opisywać, zabezpieczać, a także tworzyć cyfrowe kopie rodzinnych pamiątek.
W ramach projektu, 30 września 2019 r., w Dniu Archiwistów, ustanowionym w tym roku przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych, w godzinach popołudniowych w każdym archiwum państwowym zaplanowano również warsztaty, gdzie zaprezentowane zostaną przez archiwistów m.in. sposoby porządkowania i opisywania archiwów rodzinnych, techniki samodzielnej konserwacji i digitalizacji materiałów archiwalnych, metody prowadzenia badań genealogicznych i odczytywania dawnego pisma.
Wybrane pamiątki z domowego archiwum wraz z opisem historii rodzin zaprezentowane zostaną, za zgodą uczestników projektu, na stronie internetowej Archiwa Rodzinne Niepodległej. W wyniku realizacji przedsięwzięcia powstanie narodowa kolekcja niepodległościowa, której współtwórcą będzie mógł zostać każdy Rodzinny Archiwista.
Archiwum Państwowe w Poznaniu przygotowało program obchodów Dnia Archiwisty znajdujący się tutaj (kliknij).
Projekt sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.
Kontakt dla mediów:
Henryk Krystek
Julia Wesołowska
tel.: 61 852-46-01
e-mail: archiwum@poznan.ap.gov.pl
W związku z projektem Archiwa Rodzinne Niepodległej uruchomiona została strona internetowa poświęcona Archiwom Rodzinnym:
https://archiwarodzinne.gov.pl/
Zachęcamy do odwiedzania ww. strony, a zwłaszcza do lektury Poradnika Archiwa Rodzinne Niepodległej:
https://archiwarodzinne.gov.pl/domowe-archiwum
aktualizacja treści: 2024 r.






